Mums patinka remontuoti automobilius, nes darome tai, ką išmanone geriausiai. Nuo 2001 metų!

Alyvos keitimas

< Atgal

Alyvos keitimas

Pagrindinė variklio alyvos paskirtis – sutepti, atvėsinti ir garantuoti gerą variklio darbą esant aukštai ar žemai temperatūrai, apsaugoti variklio cilindro sieneles bei vožtuvus nuo apnašų ir trinties, užkirsti kelią korozijai.

Variklio alyvos skirstomos į kelias kategorijas:

  • Sintetinė alyva. Ji yra tinkama naudoti esant aukštesnei temperatūrai, neleidžia anglies nuosėdoms nusėsti variklio viduje. Taip užtikrinamas ilgesnis variklio eksploatavimo laikas. Sintetinė alyva išlieka skysta esant net -60 oC, todėl variklis užvedamas lengviau.
  • Pusiau sintetinė alyva. Ši alyva neturi tokių gerų savybių kaip sintetinė, bet yra kiek pigesnė alternatyva, kuri taip pat saugos transporto priemonės variklį.
  • Mineralinė alyva. Ši alyva yra prasčiausios kokybės ir dažniausiai naudojama senuose automobiliuose, kuriuose skirstymo velenas įmontuotas variklio bloke, o vožtuvai – bloko šone.

Alyvos kokybę nusako keletas kriterijų, tokių kaip klampumas ir klasė. Svarbiausias alyvos eksploatacines savybes ir tinkamumą konkrečiam varikliui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl. American Petroleum Institute) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl. Society of Automotive Engineers) klasifikaciją. Šie du indeksai yra pagrindiniai kriterijai, pagal ką reikia rinktis variklio alyvą. Pavyzdžiui, pagal API nurodytą eksploatacinę grupę ir kokybės klasę galima nustatyti, kokiam variklio tipui (pirmoji raidė S – benzininiams; C – dyzeliniams; jei alyva universali, žymima dviem raidėmis, pvz., SF/CC – pirmosios raidės nurodo, kad alyvą rekomenduojama naudoti benzininiame variklyje, o antrosios rodo, kad alyvą galima naudoti ir dyzeliniame variklyje) ir kokio amžiaus konstrukcijai konkreti alyva yra tinkamiausia.

Alyvos klampumą nurodo SAE skaičiai (Lietuvoje dažniausiai naudojama variklio alyva 10W40). Pirmasis skaičius prieš W raidę – šalto tepalo klampumas, kas svarbu žiemą. Kuo skaičius mažesnis, tuo skystesnė alyva šaltame ore. Kuo tepalai skystesni, tuo jie lengviau sukami starterio žiemą, tuo mažesnės sąnaudos ir geresnis variklio tepimas. Antras skaičius už raidės W nusako tepalų klampumą darbinėje temperatūroje esant 100 °C.

Nepriklausomai nuo variklio alyvos ar jų savybių, visoms alyvoms yra suteiktas klasifikacijos laipsnis/klasė. Alyvos klasifikuojamos pagal API (Amerikos Naftos institutas) ir A.C.E.A. (Europos automobilių konstruktorių asociacija) specifikacijas:

  • SF, SG, SH, SJ, SL – tai alyvos, skirtos benzininiams varikliams;
  • CD, CE, CF, CF-4, CG, CG-4 – tai alyvos klasės, kurios nurodomos ir yra skirtos dyzeliniams varikliams.
  • dažniausiai alyvos tinka tiek dyzeliniams automobiliams, tiek benzininiams dažniausiai žymimos tiek S, tiek C raide.

Tepalų, arba alyvos, keitimas – tai vienas iš reguliarių dalykų, kuriuos reikia atlikti eksploatuojant automobilį. Dažniausiai automobilio tepalus reikia keisti pravažiavus 10 000 tūkstančių kilometrų. Sintetinius variklio tepalus reikia keisti kas 15 000 tūkstančių kilometrų. Yra ir tokių, vadinamų Long Life variklio tepalų, kurių keitimo intervalas gali būti iki 30 000 kilometrų. Be abejonės, keičiant variklio tepalus, reikia nepamiršti keisti ir alyvos, oro, salono bei kuro filtrus.

Seni ir nekeisti variklio tepalai gali sukelti prastą variklio tepimą, ypač atsiradus ekstremalioms sąlygoms (šaltas oras ar aukšti variklio sūkiai, tolimos ir ilgos kelionės, kalantys kompensatoriai ir greičiau dylantis variklis). Kita automobilio variklio alyvos nekeitimo bėda ta, kad kaupiasi nuosėdos, apsineša vidinės detalės, pasitaiko, kad užstringa tepaliniai žiedai ir variklis pradeda deginti tepalus. Seni tepalai, esant šaltam orui, tampa tirštesni, todėl sunkiau užvedamas automobilis, padidėja kuro sąnaudos. Svarbu paminėti, kad tokios pačios taisyklės galioja ir greičių dėžės tepalui.

Keletas naudingų patarimų. O kas bus, jeigu:

  • automobilio variklyje arba pavarų dėžėje sumaišėte sintetinę alyvą su pusiau sintetine arba mineraline arba sumaišėte skirtingų gamintojų panašios specifikacijos alyvą?Didelės bėdos nėra. Svarbu, kad maišomos alyvos būtų tos pačios paskirties ir jų specifikacijos nebūtų žemesnės nei rekomenduoja variklio ar pavarų dėžės gamintojas. Maišymas ir maišymo santykis yra išspręstas specifikacijų atitikimo sąlygose. Neužmirškite, kad žemesnės kokybės alyva sumažina ir bendrą mišinio kokybės lygį. Norime atkreipti dėmesį, kad pasitaiko, nors ir labai retai, kai transmisijoms gaminama sintetinė alyva yra iš polialkileno glikolio (PAG) bazinės alyvos. Ši bazinė alyva priklauso sintetinėms V grupės bazinėms alyvoms, be to, nemaišoma su jokiomis kitomis bazinėmis alyvomis, todėl visada būkite įsitikinę, kad maišomų alyvų specifikacijos yra suderintos, arba pasikonsultuokite su serviso „Gerautus“ specialistais.
  • benzininiam varikliui įpilama dyzeliniams varikliams tinkama alyva arba atvirkščiai?Tokiu būdu keisti variklio tepalus galima, nes nuo 2004 metų ACEA klasifikacijos reikalavimai griežtai sujungė prieš tai buvusias atskiras, benzininių ir dyzelinių variklių alyvų specifikacijas. Taigi šiandien visos lengvųjų automobilių alyvos, atitinkančios ACEA klasifikacijos reikalavimus, privalo būti universalios.
  • tik reguliariai įpilsite naujos variklio alyvos?Visų pirma, reikia tiksliai žinoti variklio gamintojo rekomendacijas dėl minimalaus alyvos kokybės lygio ir jį atitinkančio maksimalaus alyvos naudojimo laiko. Visada įvertinkite variklio sistemų techninę būklę, savo vairavimo stilių, aplinkos sąlygas, nes tai gali trumpinti, bet nepailginti, alyvos naudojimo laiko. Kaip pagalba vairuotojams į daugumą naujesnių automobilių gali būti įdiegtos įvairios tepalų keitimo priminimo sistemos. Be abejo, variklio ar pavarų dėžės tepalus keisti būtina nustatytu laiku, net ir nuolat ją papildant nauja. Su išleidžiama alyva iš variklio tepimo sistemos pašalinami įvairūs teršalai, suodžiai, rūgštys ir kitos kenksmingos medžiagos, o per didelė jų koncentracija daro labai didelę įtaką alyvos ilgaamžiškumui ir tepimo kokybei bei sukelia negrįžtamus procesus variklio komponentų paviršiuje. Be to, būtina neužmiršti laiku pakeisti alyvos, oro ir degalų filtravimo elementų.
  • laiku nesikreipsite pakeisti variklio alyvos ir jam priklausančių filtrų?Kai neatliekamas laiku variklio tepalų ir jam priklausančių filtrų keitimas, sutrinka tepimas, pradeda kaisti slydimo guoliai ir juose po kelių sekundžių pradeda plyšinėti alyvos plėvelė. Suardomas slydimo guolių frikcinis sluoksnis. Toliau procesas gali vykti dvejopai, atsižvelgiant į variklio sūkius. Jeigu sūkiai dideli, pirmiausia prasisuka švaistiklio kakliukų įdėklai. Esant mažiems sūkiams variklis gali užsikirsti (sustoti). Šioje situacijoje tai vienas iš palankiausių variantų, nes alkūninis velenas ir švaistikliai dar nebuvo sugadinti. Bandymai dar kartą užvesti šitaip užsikirtusį variklį tik pablogina situaciją. Varikliui, nors nesklinda jokių pašalinių garsų, liko tik keletas minučių darbo, o būsimo remonto kaina bus didelė. Šis gedimas dažniau būdingas naujesniems varikliams, kai tarpai tarp besitrinančių dalių yra minimalūs. Ploni švaistiklių įdėklai labai greitai įkaista lizduose, prasisuka, o tai rečiau atsitinka automobiliams, kurių storesni pagrindiniai įdėklai. Prasisukus įdėklams, ant alkūninio veleno kakliukų prikepa įdėklų paviršiaus medžiaga. Dažnai senesniuose varikliuose, prieš prasisukant įdėklams, girdėti būdingi garsai (kalenimas). Padidėję slydimo guolių tarpai leidžia varikliui dirbti ilgiau. Labiau pažeidžiami stūmokliai, žiedai ir cilindrų darbiniai paviršiai.

Kad išvengtumėte papildomų finansinių išlaidų ir sugaišto laiko, atkreipkite dėmesį į šiuos aspektus:

  • mirksi ar dega tepalo lemputė;
  • laša ar bėga tepalas;
  • automobilis sunkiai užkuriamas;
  • sunkiai perjungiami bėgiai;
  • deginami tepalai;
  • žemas tepalų lygis;
  • automatinėje greičių dėžėje vėluojama perjungti pavaras;
  • perjungus pavaras, girdimi dūžiai automatinėje greičių dėžėje;
  • nežinote, kada reikia keisti tepalus Jūsų automobiliui.

Autoserviso „Gerautus“ mechanikų komanda atsakingai gali pasigirti ilgamete darbo patirtimi dirbant su tepalais ir alyvos, kuro, oro, salono filtrais. Variklio alyvą ir privalomus filtrus keičiame visiems lengviesiems automobiliams, mikroautobusams, motociklams, sunkvežimiams, spec. technikai. Atvykus į autoservisą „Gerautus“, Jūsų transporto priemonei bus  parinkti tepalai pagal automobilio gamintojo rekomendacijas.

    Registracija į servisą